021-22783649 | 021-26158948 09391656614 | 09904908511

آشنایی با انواع رنگ ترافیک

10 / 10
از 1 کاربر
بازگشت به لیست مقالات » | دوشنبه 29 دی 1399 در ساعت 12 : 22 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رنگ ترافیک چیست؟

رنگ ترافیک زیر مجموعه رنگ های صنعتی می باشد که درانواع مختلف تولید می شود. با گسترش شهرها به جهت تسهیل عبور و مرور و نظم بخشیدن و حمل و نقل شهری برای ترسیم خط کشی جاده ها و ترسیم علائم و هشدار و هدایت از رنگ های مخصوص با عنوان تجاری رنگ های ترافیک استفاده می شود. رنگ های ترافیکی انواع مختلفی همچون دو جزئی، تک جزئی، سرد و گرم دارند که به شرح کامل آنها می پردازیم:

انواع رنگ ترافیک

رنگ ترافیکی دو جزئی و چند جزئی

رنگ ترافیکی دو جزئی و چند جزئی بر پایه رزین‌های اکریلیک تولید می شود که جهت استفاده در خط کشی، ترسیم علائم، نشان های ترافیکی مورد استفاده قرار می گیرد. از ویژگی های این نوع رنگ می توان به قابلیت استفاده در انواع ضخامت سطوح اشاره کرد، استحکام و ماندگاری بسیار بالایی که رنگ های دو جزئی دارند باعث کاهش هزینه های اجرایی می شود.

رنگ ترافیک سرد

رنگ ترافیک سرد مناسب برای خط کشی جاده های شهری و بین شهری می باشد. وجود حلال در این نوع رنگ شرایط استفاده از آن را نهایت تا ضخامت700 میکرون فراهم کرده است. رنگهای ترافیکی سرد از رزین های آلکید کلر وکائوچو ساخته شده است که بطور معمول به همراه این محصول، جهت کاهش ویسکوزیته باید از تینر مخصوص رنگ سرد استفاده نمود.

انواع رنگ سرد ترافیکی

رنگ ترافیکی بر پایه رزین‌های کلر و کائوچو

رنگ ترافیکی آکریلیک دو جزئی

رنگ ترافیکی اپوکسی دوجزئی

رنگ ترافیکی پلی یورتان دوجزئی

رنگ سرد کلرو کائوچو

رنگ ترافیکی بر پایه رزین‌های اکریلیک ترموپلاست

رنگ گرم ترافیکی

رنگ گرم ترافیكی بر پایه رزین‌ هیدروکربنی بمنظور خط‌کشی محوری ترافیکی توسط متخصصین امر طراحی و تولید شده است. مواد اولیه تشکیل آن مخلوطی از مواد جامد شامل گرانول‌های رزین، پودرهای رنگدانه، انواع پرکننده‌ و افزودنی‌ است.

رنگ گرم مخصوص سطوح و خط کشی  بصورت مذاب بر روی سطح آسفالت ریخته می‌شود و کاملا بصورت یکنواخت با قدرت بالای چسبندگی به سطح آسفالت می چسبد. بطور معمول از این نوع رنگ درمسیرهای پر تردد و آزاد راه ها استفاده می شود چرا که سرعت بالایی در خشک شدن دارند.

ویژگی رنگ گرم ترافیک

قدرت چسبندگی بالا

خواص مکانیکی و فیزیکی مناسب

سرعت بسیار بالای خشک شدن

قابلیت استفاده در ضخامت‌های بالا تا 3000 میکرون

تفاوت رنگ ترافیکی سرد و گرم

تفاوت اصلی میان رنگ ترافیکی سرد و گرم نحوه‌ی اجرای آن‌ها است و هر دو بمنظور خط کشی جاده‌ها استفاده می‌شود. رنگ ترافیکی گرم به دلیل آنکه به سرعت خشک می‌شوند برای خط کشی مسیرهای پرتردد مناسب‌ هستند.

و دیگر اینکه خاصیت برگشت پذیری رنگ های گرم ترافیکی می باشد، اگر مجدد بعد از فرآیند خشک شدن تا دمای مورد نظر حرارت داده شوند دوباره ذوب شده و مایع می شوند.

انواع رنگ ترافیکی گرم

رنگ ترموپلاستیک گرم

رنگ  ترافیکی دو جزئی  گرم

رنگ ترمو پلاستیک اکستروژن ترافیکی گرم

رنگ ترافیکی جدولی

رنگ ترافیکی جدول بر پایه رزین‌های آلکید تولید می شود که بمنظور استفاده در رنگ آمیزی سطوح بتنی، فلزی و فولادی طراحی شده است.

ویژگی ها:

قلم خوری بسیار خوب

 قابلیت چسبندگی بالا

انعطاف‌پذیری بسیار مناسب

مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید

پایداری مناسب رنگ درشرایط آب و هوایی متفاوت

نحوه اجرای رنگ مخصوص جدول

با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی سطح مورد نظر را باید کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی مانند گرد و خاک، چربی و... نمود. بعد از باز نمودن درب قوطی رنگ محتویات داخل قوطی را به هم زده تا کاملاً یکنواخت شود. برای اجرای این رنگ ترافیک جدول می‌توان از قلم مو، پیستوله و غلتک استفاده کرد.

انواع رنگ جدولی

آکریلیک پایه آب

آلکیدی و آکریلیکی

رنگ جدولی پلی یورتان

آلکیدی هوا خشک پایه حلال

رنگ ترافیکی پارکینگ‌

رنگ ترافیک مخصوص پارکینگ به جهت مشخص کردن محل توقف مورد استفاده قرار می گیرد. این رنگ در مقابل کم رنگ شدن مقاوم می باشد. بکار گیری این رنگ محوطه پارکینگ را درای علامت گذاری کاملا واضح و مشخص می کند، و همچنین هدایت خودرو به راحتی صورت می گیرد. مهره ‌های شیشه‌ای به منظور بازتاب نور مورد استفاده قرار می‌گیرند و با رنگ ترافیکی مخلوط می‌شوند تا بدین ترتیب نیازهای خاص برای راهنمایی بیشتر و سایر رفت و آمدها برآورده شوند.

رنگ ترافیکی پرایمر

پرایمرها برای آماده‌سازی سطوح بمنظور انواع رنگ آمیزی رنگ ترافیکی و کفپوش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. دلیل استفاده از پرایمر افزایش دوام، طول عمر پوشش رویه می باشد. از ویژگی های پرایمر می توان به  قدرت نفوذ بالا به سطوح زیرین کار، پاکسازی سطح و خاصیت چسبندگی بالا اشاره کرد.

رنگ ترافیکی اکریلیک

 بر پایه رزین‌های اکریلیک ترموپلاست که در خط‌ کشی و ترسیم علائم افقی ترافیکی ساخته شده‌است. با توجه به وجود حلال در رنگ امکان اجرای رنگ در ضخامت‌های بیشتر از ۷۰۰ میکرون امکان پذیر نیست. استفاده از این رنگ ترافیکی جهت سطوح آسفالتی با دانه‌بندی مناسب بسیار کاربرد دارد.

رنگ ترافیکی لاتکس

از این نوع رنگ برای علامت گذاری و خط کشی خیابان، بزرگراه یا دیگر سطوح خودرو محور از جمله جداول، سکوها، راهروها، پارکینگ ها، پیاده روها و فرودگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

رنگ ترافیکی اورسل

یک رنگ خط کشی و علامت گذاری راه که در طول ۶۰ دقیقه آماده می شود و برای علامت گذاری جداول بسیار مناسب است. می توان بصورت دستی یا با قلم مو از این رنگ استفاده کرد. مواردی مانند پارکینگ ها، انبارها، زمین های بازی و .... بکار می رود.

ویژگی‌های رنگ ترافیکی

سرعت بالای خشک شدن

قدرت چسبندگی بسیار بالا

داشتن مقاومت سایشی بالا

مقاومت سایشی و جوی زیاد

داشتن دانه ‌بندی مناسب در رنگ

چسبندگی عالی به سطوح مورد نظر

عدم تغییر رنگ با تابش نور آفتاب

داشتن مقاومت خوب در برابر آب و هوا

معیارهای تشخیص رنگ ترافیکی با کیفیت

رنگ بندی و دانه بندی رنگ

مدت زمان خشک شدن رنگ

میزان رقیق شدن رنگ با تینر

درصد سختی و چسبندگی رنگ

قدرت و میزان قابلیت فرار بودن رنگ

مقاومت در برابر عوامل سایش محیطی

قدرت پوشانندگی یک لیتر رنگ ترافیکی

نکات مهم در پروسه تولید رنگ های ترافیک

تنظیم نسبت رزین فیلر به گونه ای که مقاومت های لازم را برای رنگ ترافیکی بوجود بیاورند.

تنظیم دانه بندی و پوشش دهی رنگ که از جمله مهم ترین موارد در تولید رنگ‌های ترافیکی می باشد.

تنظیم ویسکوزیته و مدت زمان خشک شدن با استفاده از حلال های متنوع که نقش مهمی در رنگ های ترافیکی دارند.

مراحل آماده سازی سطوح برای اعمال رنگ های ترافیکی

ترمیم و بر طرف کردن ترک‌های سطح

تعمیر ترک‌ از الزامات آماده سازی سطوح می باشد. با استفاده از برس استیل یا ماشین تمیز کننده شکاف‌ها  ترک‌های موجود روی سطح را کاملا تمیز و بر طرف باید کرد.

در مرحله بعد، پس از آماده سازی تمامی شکاف ها را با استفاده از مواد مخصوص پر کرده و می پوشانند.

تمیز کردن آسفالت

هر گونه لکه و ناخالصی موجود باعث می شود کخ روکار آسفالت از بین برود. بنابراین باید سطح از هر گونه آلودگی مانند انواع لکه روغن، گریس و چربی کاملا پاک شود.

رو‌کاری

رو‌کاری مرحله ای ساده می باشد که به سرعت انجام می شود و باعث افزایش عمر رنگ می شود. تقریبا می توان گفت مرحله آخر قبل از شروع رنگ کاری می باشد.

عوامل تاثیر گذار بر ماندگاری رنگ‌های ترافیک

کیفیت رنگ

رنگ‌ها برای این‌که دوام و ماندگاری بالایی داشته باشند، باید استاندارد و کیفیت تائید شده داشته باشند.

کیفیت دانه‌های شیشه‌ای

دانه‌های شیشه‌ای باعث می‌شوند تا نور تابیده شده به رنگ بازتاب داده شود. با توجه به همین موضوع باید کیفیت مناسب داشته باشند تا با گذشت زمان دچار افت در نور بازتابی نشوند.

وضعیت ترافیک

میزان تردد در مکان هایی که از رنگ های ترافیکی استفاده می شود بسیار تاثیر گذار و مهم می باشد. بطوریکه هر چه حجم تردد بیشتر باشد بطور طبیعی منجر به کاهش ماندگاری رنگ ها می شود.

برف روبی

استفاده از زنجیر چرخ و یا برف‌روبی سطح جاده در فصول سرد سال، سبب می‌شود که ماندگاری رنگ ترافیکی کمتر شود. استفاده از لاستیک‌های یخ‌شکن میخ دار، استفاده از ماسه و نمک جهت یخ‌زدایی جاده‌ها همگی تاثیر نامطلوب در رنگ ترافیک اعمال شده بر سطح جاده ها دارد.

وسایل نقلیه

روغن‌ریزی و نشت سوخت از وسایل نقلیه سبب می‌شود برخی رنگ‌ها، به ویژه رنگ های گرم در آنها حل شوند. اما یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ماندگاری است.

زیر سازی آسفالت

در صورتی که آسفالت جاده و خیابان زیرسازی مناسبی نداشته باشد، پس از روکش کردن و اجرای رنگ ترافیکی ترک‌های طولی و عرضی روی جاده ایجاد می‌شود و به رنگ آسیب می‌رساند.

انواع روش های اجرای رنگ های ترافیکی

اسپری

می توان عنوان کرد که پرکاربردترین روش‌ها در اجرای رنگ‌های ترافیکی، روش اسپری است. در این روش با استفاده از ماشین‌آلات خاص رنگ را بر روی سطح اسپری می‌کنند.

اسکرید

در این روش رنگ مخلوط مذاب بر روی سطح به طور یکنواخت اعمال می‌شود. زمان خشک شدن در روش اسکرید کوتاه بوده، علاوه بر چسبندگی خوب قابلیت اعمال با ضخامت‌های بالا را نیز دارد.

اکستروژن

در روش اکستروژن رنگ مخلوط شده حرارت داده می‌شود تا به دمای مذاب برسد. و بعد به وسیله ماشین‌های مخصوص بر روی سطوح پرایمرخورده برای خطوط منقطع حاشیه راه اعمال می شود.

ثبت نظر
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
روان شناسی رنگ ها چیست؟

روان شناسی رنگ ها چیست؟

روان شناسی رنگ ها چیست؟ روانشناسی رنگ ها به معنای مطالعه کردن در مورد رنگ ها به عنوان عامل تعیین کن ...
آشنایی با انواع رنگ ترافیک

آشنایی با انواع رنگ ترافیک

رنگ ترافیک چیست؟ رنگ ترافیک زیر مجموعه رنگ های صنعتی می باشد که درانواع مختلف تولید می شود. با گستر ...
پوشش هایی که مانع خوردگی سطح می شوند

پوشش هایی که مانع خوردگی سطح می شوند

پوشش ها به سه طریق مانع خوردگی سطح می شوند. روش آند یا کاتدی فدا شونده الکتروشیمیایی سدی ممانعتی ...
رنگ های اصلی و فرعی

رنگ های اصلی و فرعی

رنگ های اصلی چیست؟ رنگ های اصلی یا primary colors سه رنگی هستند که رنگ های دیگر از ترکیب این سه رنگ ...
شره کردن رنگ

شره کردن رنگ

شره کردن رنگ شره کردن رنگ یکی از مشکلات متعددی است که در هنگام استفاده از رنگ ها با آن مواجه هستیم ...
خوردگی در فلزات

خوردگی در فلزات

خوردگی در فلزات و روش های آماده سازی سطح جنس سطح و سازه آماده سازی مناسب سطح طراحی فرمول مناسب ...